OpenSubdiv is covered by the Microsoft Public License (included below), and is free to use for commercial or non-commercial use. All Pixar patents covering algorithms used inside for semi-sharp crease evaluation and texture coordinate interpolation have also been released for public use.
特許を避ける必要がなくなるのかな (スコア:4, 興味深い)
4Gamerの記事にあるようにCatmull-Clarkは特許の関連で手を出しづらく、
特許を避けるような実装を行った例にE3でスクエアエニックスが公開したゲームエンジン
Philosophyがあったりします。
サンプル動画がこれ
http://www.agnisphilosophy.com/jp/index.html [agnisphilosophy.com]
特許を避けつつカドが丸くならないような実装してます、という説明がこちら
http://www.4gamer.net/games/032/G003263/20111014095/ [4gamer.net]
こういった苦労がなく実装できるようになったということだろうか。でもソースがオープンに
なっ
Re:特許を避ける必要がなくなるのかな (スコア:0)
特許については、公式サイトのOpen Sourceページ [opensubdiv.com]に以下のような記述があります。
OpenSubdiv is covered by the Microsoft Public License (included below), and is free to use for commercial or non-commercial use. All Pixar patents covering algorithms used inside for semi-sharp crease evaluation and texture coordinate interpolation have also been released for public use.
特許も自由に使ってよいそうです。
Re: (スコア:0)
Ms-PLとはまた微妙なライセンスだな…